Ходзінський Олександр Миколайович — особиста сторінка

2006. Волевиявлення через призму цифр

Повний текст публікації

2006_1.doc

Реферат

Вибори до Верховної Ради: математична експертиза аномалій у підсумкових протоколах

Голосування, яке відбулося 26 березня ц. р., спричинило неоднозначні оцінки фахівців. З одного боку, вперше за багато років усі політичні сили, які змагалися за мандати, мали доступ до ЗМІ; нікого не блокували і не знищували засобами інформаційного кілерства. Це засвідчило реальні здобутки нової влади на шляху демократичних реформ. З другого боку, організація процедури голосування в багатьох випадках була незадовільною. Нарешті, підрахунок голосів і складання протоколів породили численні заяви про фальсифікації (і вимоги перерахунку голосів) — насамперед тих політиків, партії яких не подолали тривідсотковий бар'єр. Стаття, яку ми пропонуємо шановним читачам, присвячена саме цій проблемі. Експертиза є трудомісткою, тож ми зупинилися на вивченні протоколів лише шести партій (блоків); три з них отримали найбільше голосів (Блок Ю. Тимошенко, Партія регіонів, Блок «Наша Україна»), а три – зупинилися біля порога Верховної Ради (Блок Костенка і Плюща, «Народна опозиція» Н. Вітренко, Блок В. Литвина).

Частісний розподіл цифр у будь-якому природному масиві не є рівномірним (закон Бенфорда). А саме: числа, першою цифрою яких є 1, зустрічаються набагато частіше, ніж числа, що починаються з 9 (відповідно 30,1% і 4,6%); решта перших цифр (від 2 до 8) посідають проміжні позиції. Якщо частість цифр відхиляється від формули Бенфорда, маємо підстави говорити про аномальність числового масиву.

Цифрограма блоку «Наша Україна» відхиляється від стандарту, ледь перевищуючи межу статистичної похибки. Цього не можна сказати про інших переможців — ПР і БЮТ. Ті, кому «не пощастило» (політичні об'єднання Н. Вітренко та В. Литвина), займають проміжні позиції. „Найкращою” з точки зору математичної статистики є цифрограма блоку Костенка і Плюща.

На цьому компетентна математика закінчується, бо кваліфікувати аномалію як наслідок фальшування (а отже, приймати рішення про повторне голосування чи перерахунок бюлетенів) може лише суд.

2006-04-19